Gyöngyössolymosi Nagy Gyula Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Házirend
A házirend tartalomjegyzéke
A Gyöngyössolymosi Nagy Gyula Általános Iskola és AMI házirendje:
A házirend tartalomjegyzéke:
Az intézmény adatai:
I. A házirend célja és feladata:
II.A házirend hatálya:
III. a házirend nyilvánossága
IV. A tanítás rendje
V. A tanulók közösségei
VI. Tanórán kívüli foglalkozások rendje
VII. Az iskola által elvárt viselkedés szabályai
VIII. Jogok, kötelességek, hiányzások
IX. A tanulók értékelése
X. A tanulók fegyelmezése
XI. A tanulók, a szülők tájékoztatása és véleménynyilvánítása
XII. Az iskola működési rendje
XIII. Egyéb (tanórán kívüli) foglalkozások
XIV. A tanulók egészségének, testi épségének megőrzését szolgáló szabályok
XV. A tanulmányok alatti vizsgák szabályai
XVI. A tankönyvkölcsönzéssel kapcsolatos szabályok
XVII. Az iskolai tanuláshoz nem szükséges dolgok behozatala az iskolába
XVIII. A helyhiány miatt nem teljesített felvételi, átvételi kérelmek közötti
sorsolás lebonyolításának szabályai
XIX. A házirend elfogadásának és módosításának szabályai
XX. Az intézmény használati rendje
XXI. Diákigazolvány kiadásának eljárási rendje
XXII. Vendéglátói jogviszony létesítése
XXIII. Magántanulói jogviszony létesítése
XXIV. Gyermek –és ifjúságvédelmi felelős tevékenysége
XXV. A házirend elfogadására és jóváhagyására vonatkozó záradékok
XXVI. A házirend tantestület előtt történő elfogadása
Az intézmény adatai
Az intézmény neve: Gyöngyössolymosi Nagy Gyula Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Székhelye: Gyöngyössolymos, Jókai út 2.
( Felső tagozat, főépület, levelezési cím )
Telefon: 37/370-008 (Jókai út 2.)
37/370-390 (Szabadság út 133.)
Fax: 37/370-389
E mail: iskola@nagygy-gy.sulinet.hu
Az intézmény alapító szerve: Gyöngyössolymos Község Önkormányzata
3231Gyöngyössolymos, Szabadság út 139.
Az intézmény fenntartó szerve: Klebelsberg Intézményfenntartó Központ
1051 Budapest, Nádor utca 32.
Az intézmény felügyeleti szerve:Gyöngyösi Tankerület
3200 Gyöngyös, Fő tér 13.
Az intézmény jogállása: Önálló szervezeti egységgel rendelkező fő szervezeti egység
Az intézmény típusa: Összetett iskola
Az intézmény OM azonosítója: 031539
I. A házirend célja és feladata
-
A házirend állapítja meg a tanulói jogok és kötelességek gyakorlásával, valamint az iskola munkarendjével kapcsolatos rendelkezéseket.
-
A házirendbe foglalt előírások célja biztosítani az iskola törvényes működését, az iskolai nevelés és oktatás zavartalan megvalósítását, valamint a tanulók iskolai közösségi életének megszervezését.
II. A házirend hatálya
-
A házirend előírásait be kell tartania az iskolába járó tanulóknak, a tanulók szüleinek, az iskola pedagógusainak és más alkalmazottainak.
-
A házirend előírásai azokra az iskolai és iskolán kívüli, tanítási időben, illetve tanítási időn kívül szervezett programokra vonatkoznak, melyeket a pedagógiai program alapján az iskola szervez, és amelyeken az iskola ellátja a tanulók felügyeletét.
-
A tanulók az iskola által szervezett iskolán kívüli rendezvényeken is kötelesek betartani a házirend előírásait.
-
Ez a házirend …….. év ……… hó … napján lépett hatályba.
III. A házirend nyilvánossága
-
A házirend előírásai nyilvánosak, azt minden érintettnek (tanulónak, szülőnek, valamint az iskola alkalmazottainak) meg kell ismernie.
2. A házirend elolvasható az iskola honlapján. Az iskolai honlap internet címe: www.solymossuli.gportal.hu
3. A házirend egy-egy példánya megtekinthető
-
az iskola könyvtárában;
-
az iskola nevelői szobájában;
-
az iskola igazgatójánál;
-
az iskola igazgatóhelyetteseinél;
-
az osztályfőnököknél;
-
a diákönkormányzatot segítő nevelőnél,
-
az iskolai szülői szervezet (közösség) vezetőjénél;
-
az iskola fenntartójánál.
-
A házirend egy példányát – a közoktatási törvény előírásainak megfelelően – az iskolába történő beiratkozáskor, valamint a házirend módosításakor a szülőnek át kell adni.
-
Az újonnan elfogadott vagy módosított házirend előírásairól minden osztályfőnöknek tájékoztatnia kell:
-
a tanulókat osztályfőnöki órán;
-
a szülőket szülői értekezleten.
-
A házirend rendelkezéseinek a tanulókra és a szülőkre vonatkozó szabályait minden tanév elején az osztályfőnököknek meg kell beszélniük:
-
a tanulókkal osztályfőnöki órán;
-
a szülőkkel szülői értekezleten.
-
A házirendről minden érintett tájékoztatást kérhet az iskola igazgatójától, igazgatóhelyettesétől, valamint az osztályfőnököktől a nevelők fogadó óráján vagy – ettől eltérően – a pedagógussal előre egyeztetett időpontban.
IV. A tanítás rendje
1. Nyitva tartás és gyülekezés
Az intézmény nyitva tartása tanítási napon:
Szabadság úti épület 7.00 órától 16.00 óráig, Jókai úti épület 7.00 órától 18 óráig.
Tanítás előtti gyülekezési idő: 7.20 - 7.45 óra között, kivétel a bejáró tanulók.
A tornaterem nyitva tartása 20.00 óráig tart.
A tanulóknak a tanítás kezdete előtt legalább 5 perccel az órarend szerinti tanteremben kell
lennie. Az osztálytermekbe reggel 7.45 órától lehet bemenni, rossz /esős / idő esetén
7.20 órától, ügyeletes tanár engedélyével. Külön engedéllyel /igazgató / 7.00 órától is lehet az
iskolában tartózkodni.
Szülők várakozási helye tanítás előtt és a tanítást követően:
Szabadság úti iskolaépület: kapualj, udvar.
Jókai úti épület: bejárati ajtó mögötti előtér, vagy a földszinti folyosó végén található kisterem.
A művészeti oktatásra kijelölt helyiségek 14 órától 19 óráig állnak a tanulók rendelkezésére.
A termekbe a nevelővel együtt léphetnek be a tanulók.
2. Csengetési rend
A csengetés rendje a tanítási órák és az óraközi szünetek időtartamát határozza meg. A tanítás kezdete: 8.00 órakor van. "Nulladik" óra csak felső tagozaton lehet. 7.15 - 8.00 óráig. Egy osztálynak hetente csak egyszer. A tanítási órák időtartama: 45 perc.
A csengetés időrendje:
1. tanóra: 8.00 - 8.45 óráig, utána 10 perc szünet,
2. tanóra: 8.55 - 9.40 óráig, utána 20 perc szünet.
A 20 perces szünet első fele /9.40 - 9.50 / a tízórai szünet, amelyben az osztályok a saját tantermükben tízóraiznak, nevelői felügyelettel.
Tanteremcsere esetén a tízóraizás előtt az osztályok „visszacserélik" tantermeiket.
3. tanóra 10.00 - 10.45 óráig, utána 10 perc szünet,
4. tanóra 10.55 - 11.40 óráig, utána 10 perc szünet.
5. tanóra 11.50 - 12.35 óráig, utána 10 perc szünet.
6. tanóra 12.45 - 13.30 óráig tart.
Becsengetés után a tanulók együtt vonulnak be a tantermekbe nevelőikkel. Rossz idő esetén, mikor az iskolaépületben töltik a szünetet, fegyelmezetten várják a pedagógust az osztálytermek előtt, illetve az órarend szerint kijelölt szaktantermek előtt. A szaktantermekbe csak a szaktanár engedélyével és kizárólag szaktantárgyi felszereléssel lehet belépni!
A tanulóknak órarendjüktől függően a tanítási órák vagy az egyéb tanórán kívüli foglalkozások között – 11.45 óra és 14.00 óra közötti időben – legalább harminc perc szünetet kell biztosítani főétkezésre.
3. A tanítási órák rendje
A tanítási órákon minden tanuló feladata: hogy
-
előkészítse a szükséges tanfelszereléseit,
-
figyeljen és teljesítse feladatait - képességeinek megfelelően.
-
kézemeléssel jelezze szólási szándékát, és a pedagógus felszólítására - tisztelete jeléül - állva feleljen, /folyamatos felelés esetén /
-
a tanterembe lépő - távozó felnőttet napszaknak megfelelően köszönéssel üdvözölje
-
a tanítás végén tisztaságot és rendet hagyjon maga után.
4. A tanulók megjelenés, felszerelése
A tanuló megjelenése, felszerelése legyen tiszta és gondozott. Az ünnepélyeken és vizsgákon
az ünnepi egyenruha viselése kötelező.
Lányok: sötét szoknya/nadrág, fehér blúz, kék gallér iskolai jelvénnyel.
Fiúk: sötét nadrág /nem farmer / fehér ing, kék nyakkendő iskolai jelvénnyel.
Ezek a következők:
-
tanévnyitó-, tanévzáró ünnepség
-
ballagás
-
szavalóversenyek
-
nemzeti ünnepek, történelmi események tiszteletére rendezett iskolai ünnepség: Aradi
Vértanúkra emlékezés /október 6./ 1956. okt. 23. Forradalom. 1848. Március 15. Június 4.
megünneplése.
-
Névadónk Napja
-
Karácsonyi ünnepség
-
Vizsgák: komplex vizsga, idegen nyelvi vizsgák /8.o./
Testnevelési órákon csak az előírt tornafelszerelésében lehet részt venni, kék tornanadrág, fehér póló, tornacipő /fiúknak, lányoknak egyaránt /. Ha testnevelésből felszerelést nem hoz a tanuló, tömegsporton vagy gyógy-testnevelésen pótolja a hiányokat.
Az épületben az egészség és a tisztaság érdekében váltócipő használata kötelező.
A művészeti oktatás eszközeit, felszereléseit a Jókai úti épületben, az arra kijelölt helyen tároljuk.
5. Tanulók tantárgyválasztása
- A tanulók számára választható /nem kötelező / tantárgyak tanulását biztosítjuk az iskola helyi tantervében meghatározottak szerint.
- Az iskola igazgatója minden tanév áprilisában az osztályfőnökök közreműködésével szülői értekezleteken, illetve osztályfőnöki órákon értesíti a szülőket és a tanulókat a következő tanévben választható tantárgyakról, várhatóan az azt tanító nevelőkről.
-Kiskorú tanuló estén a szülő, a tizennegyedik életévét betöltött tanuló esetén a szülő és a tanuló közösen minden év május 20-ig írásban adhatja le a tantárgyválasztással kapcsolatos döntését az osztályfőnöknek.
- Az iskolába újonnan beiratkozó tanuló, illetve a szülő a beiratkozáskor írásban adhatja le a tantárgyválasztással kapcsolatos döntését az iskola igazgatójának.
- A tanuló, illetve a szülő az adott tanév kezdetéig az igazgató engedélyével írásban módosíthatja a tantárgyválasztással kapcsolatos döntését.
-A művészeti oktatásban részt vevő tanulók az előképzőt követően festészet és grafika tanszakok közül választhatnak.
6. A napközi otthonra és a tanulószobára vonatkozó szabályok
-A napközi otthonba és a tanulószobai foglalkozásra felvétel a szülő kérésére történik.
- A napközi otthonba tanévenként előre minden év májusában, illetve első évfolyamon a beiratkozáskor kell jelentkezni. Indokolt esetben a szülő tanév közben is kérheti gyermeke napközi otthoni elhelyezését.
-A tanulószobai foglalkozásra a tanév elején lehet jelentkezni. Indokolt esetben a tanuló tanulószobai felvétele tanév közben is lehetséges.
- A napközis foglalkozások a délelőtti tanítási órák végeztével - a csoportba járó tanulók órarendjéhez igazodva - kezdődnek és délután l6.15 óráig tartanak.
- A tanulószobai foglalkozás a tanulók órarendjéhez igazodik.
- A napközis és a tanulószobai foglalkozásról való hiányzást a szülőnek igazolnia kell.
- A tanuló a napközis vagy a tanulószobai foglalkozásról csak a szülő személyes vagy írásbeli kérelme alapján távozhat el. Rendkívüli esetben - szülői kérés hiányában - a tanuló eltávozására az igazgató vagy az igazgatóhelyettes engedélyt adhat.
V. A tanulók közösségei
1. Az osztályközösség
- Az azonos évfolyamra járó, közös tanulócsoportot alkotó tanulók osztályközösséget alkotnak. Az osztályközösség élén - mint pedagógus vezető - az osztályfőnök áll.
- Az osztály tanulói maguk közül - az osztály képviseletére, valamint közösségi munkájának szervezésére - az alábbi tisztségviselőket választják meg:
- három fő képviselő /küldött / az iskolai diákönkormányzat vezetőségébe.
2. Napközis csoport-közösség
- Az egy napközis csoportba szervezett napközis tanulók közössége, melyek élén a napközis csoportvezető nevelő áll.
3.Alapfokú művészetoktatás csoportjai
A korosztályának megfelelő képzőművészeti csoportba felvételt nyert tanulók közössége.
A tandíj vagy térítési díj befizetése után kötelezően részt kell venni a foglalkozásokon.
4. A diákkörök
- Az iskolában a tanulók igényeinek, érdeklődésének kielégítésére diákkörök működnek. A diákkör lehet: szakkör, érdeklődési kör, énekkar, művészeti csoport stb.
- A diákkörök létrehozására javaslatot tehet az iskola igazgatójának az adott tanévet megelőző tanév végéig bármely tanuló, szülő, nevelő, illetve a diákönkormányzat, a szülői munkaközösség iskolai vezetősége. A javasolt diákkör létrehozásáról minden tanév elején -az adott lehetőségek figyelembevételével - a tantárgyfelosztás, valamint az éves munkaterv elfogadásakor a nevelőtestület dönt.
- A diákköröket nevelő, szülő vagy az iskola igazgatója által felkért nagykorú személy vezeti.
- Diákkört önkéntes alapon létrehozhatnak - a szülök írásbeli engedélyével - az iskola tanulói is. Az így létrehozott diákkör munkáját - a diákkör által felkért - nagykorú személynek kell segítenie. A diákkör működésének helyszínét, idejét és egyéb feltételeit vele egyeztetni kell. A felnőtt segítő személyével kapcsolatosan be kell szerezni az iskola igazgatójának egyetértését.
- A diákkörökbe a tanulóknak a tanév elején kell jelentkezniük, és a diákkör tevékenységébe a tanév végéig részt kell venniük.
5. Az iskolai diákönkormányzat
A tanulók érdekeit érvényesítésére diákönkormányzatot hozhatnak létre. A diákönkormányzat tevékenysége a tanulókat érintő valamennyi kérdésre kiterjed.
A diákönkormányzat tanulóközösség által elfogadott, nevelőtestület által jóváhagyott szervezeti és működési rendje az intézményi SZMSZ mellékletében található.
A tanulóközösségek döntenek diákképviseletükről: küldöttet delegálhatnak az intézmény diákvezetőségébe.
A teljes tanulóközösségnek az érdekképviseletét a választott Intézményi Diákbizottság látja el. A tagjai alkotják a diákönkormányzat vezetőségét, rajtuk keresztül gyakorolja jogát.
Az intézmény tanévenként megadott időben és helyen biztosítja a diákönkormányzat zavartalan működésének feltételeit. A diákönkormányzat az iskola helyiségeit, berendezéseit az SZMSZ és a házirend használati szabályai szerint térítésmentesen veheti igénybe.
A kapcsolattartás formái:
-
személyes megbeszélés
-
tárgyalás, értekezlet, diákgyűlés
-
írásos dokumentumok, tájékoztatók átadása.
6. Az iskolavezetés:
-
átadják a diákönkormányzatnak a véleményezési, egyetértési, javaslattételi jogok gyakorlásához szükséges dokumentumokat
-
a dokumentumokhoz kérésre tájékoztatást, felvilágosítást biztosítanak
-
megjelennek a diákgyűléseken, a diákönkormányzat javaslatait, véleményét figyelembe veszik döntéseit során.
7. A diákönkormányzat:
-
gondoskodik a véleményezési, egyetértési, javaslattételi, döntési joggal kapcsolatos dokumentumok áttekintéséről, a jog gyakorlásáról, az ezzel kapcsolatos vélemények beszerzéséről az igazgató gondoskodik
-
aktívan részt vesznek azokon a fórumokon, amelyen megjelenni jogosultak
-
gondoskodnak az intézményvezetés tájékoztatásáról.
Feladatok: - hasznos munkavégzés (környezettakarítás megszervezése, - forrás, patak, iskolaudvar – idősek, rászorulók segítése (információ az Öregek Otthonából).
Egymás segítése – korrepetálás, padok, öltözőszekrények, salakpálya, stb, karbantartás, rendbetétele.
-
Diáknapi program szervezése, gyermeknap
-
Farsangi aktivitás
-
Versenyek szervezésében segítés
-
Jutalmak odaítélésében vélemény
-
Problémák felvetése: magatartási helyzet, dolgozatírás, jegyek, stb.
-
Osztálytermi őrjárat hetente egyszer (dekoráció, szekrényrend, tisztaság, padok)
A rendszeresen résztvevő, aktív tagok, mint csoport részesüljenek jutalomban (közös síelés + egy alkalom kirándulás délelőtt tanév végén)
8. Az iskolai diákközgyűlés
- Tanévenként legalább egy alkalommal iskolai diákközgyűlést kell összehívni a művelődési házban minden tanuló részére beszámolóval, értékeléssel.
- A diákközgyűlés összehívásáért minden tanév novemberében az iskola igazgatója a felelős.
- Az iskolai diákközgyűlésen minden tanulónak joga van részt venni.
VI. Tanórán kívüli foglalkozások rendje
-
Jelentkezés és részvétel
A tanórán kívüli foglalkozásokra (szakkör, énekkar, sportkör) a diák tanév, elején szeptember 15-ig a szülő aláírásával jelentkezhet, a tájékoztató füzetben. A felvett tanulók foglalkozáson való részvétele a szülő írásbeli lemondásáig kötelező. Elsősorban az énekkar, illetve iskolai sport csapat a tanév elején megkezdett munkájának a tanév végéig történő folytatása elvárt. A tanórán kívüli foglalkozások előtt, délután /szakkör, sportkör / a Jókai úti iskolaépületben a földszinten a bal oldali első tanteremben /l-es / kell azoknak a tanulóknak fegyelmezetten várakozni, akik a foglalkozás megkezdéséig már nem mennek haza.
Az iskola életében fontos szerepet töltenek be az iskolán kívüli rendezvények. A pedagógiai program végrehajtásához kapcsolódó eseményeken, a tanulóktól elvárt magatartás az iskolán belüli foglalkozásokon kötelező viselkedési szabályok betartása.
Ilyen rendezvények:
Osztálykirándulás, tanulmányi séták, múzeum-látogatás, üzemlátogatás, iskolai sí program, iskolai úszás program, orvosi vizsgálat, színházlátogatás, táborozás, sport, tanulmányi-művészeti versenyeken való részvétel, erdei iskola, gyermeknapi rendezvény.
A fent említett iskolán kívüli rendezvényeken kötelező a programot szervező, illetve vezető nevelő utasításait megtartani, az előzőleg egyeztetett ütemtervet betartani, kultúrált, fegyelmezett, érdeklődő magatartással az iskola, illetve csoport jó hírnevét erősíteni. Tilos a csoportot engedély nélkül elhagyni, dohányozni, drogot, alkoholt fogyasztani. Mobiltelefont a rendezvény jellegének megfelelően, előzetes megbeszélés szerint lehet használni. Mivel iskolai rendezvényekről van szó, a fentiek megszegése iskolai fegyelmi vétségnek számít.
A művészeti oktatásra való jelentkezés a tanév végi szülői értekezleteken írásban történik. A beiratkozás a tanév kezdetekor az iskolatitkárnál.
2. Az étkezés rendje
A napközisek nevelőjükkel étkeznek, a menzás diákok az étterem időbeosztása szerint ebédelhetnek.
A tanulók - napközisek és menzások egyaránt - kötelesek az étterem rendjét és civilizált étkezés szabályait betartani! Ellenkező esetben a rendbontó magatartás fegyelmi intézkedést von maga után.
VII. Az iskola által elvárt viselkedés szabályai
Az iskolánkba járó tanulóktól elvárjuk, hogy
-betartsák a jogszabályok, az iskolai házirend, illetve más intézményi szabályzat rendelkezéseit,
-tartsák tiszteletben az intézményben dolgozó pedagógusok és más felnőttek, valamint tanulótársainak emberi méltóságát,
-senkivel szemben ne használjanak hangos, trágár, sértő beszédet,
-senkivel szemben ne legyenek agresszívek, senkit ne bántalmazzanak, ne verekedjenek,
-törekedjenek szeretetteljes emberi kapcsolatok kialakítására társaikkal, a nevelőkkel és az iskolában dolgozó más felnőttekkel,
-viselkedjenek mindenkivel szemben udvariasan, kulturáltan,
-legyenek a felnőttekkel szemben tisztelettudóak, előzékenyek,
-köszönjenek a felnőtteknek előre a napszaknak megfelelően vagy a felnőtt által megengedett formában,
-tartsák be a nevelők és az iskolában dolgozó más felnőttek utasításait,
-becsüljék meg az emberi szorgalmat, a tudást és a munkát,
-igyekezzenek megismerni nemzeti kultúránk és történelmünk eseményeit, kiemelkedő személyiségeit és hagyományait,
-ismerjék meg iskolánk névadójának életét, munkásságát, vegyenek részt az iskola hagyományainak ápolásában,
-óvják, ápolják a természet, a környezet értékeit,
-vigyázzanak egészségükre, eddzék testüket, sportoljanak rendszeresen,
-legyenek nyitottak, érdeklődők,
-iskolai kötelezettségeiknek folyamatosan tegyenek eleget,
-vegyenek részt az osztályközösség és az iskola rendezvényein,
-működjenek együtt társaikkal,
-rendszeres munkával és fegyelmezett magatartással tegyenek eleget tanulmányi feladataiknak,
-fegyelmezetten, aktívan vegyenek részt az iskolai foglalkozásokon,
-az iskolai foglalkozásokon magatartásukkal ne zavarják társaikat a tanulásban,
-az iskola helyiségeit, eszközeit tanári felügyelet mellett használják,
-az iskolai foglalkozásokról csak indokolt esetben hiányozzanak, ne késsenek el,
-távolmaradásukat az iskolai foglalkozásokról a házirend előírásai szerint igazolják,
-a tanuláshoz szükséges felszerelést minden órára hozzák magukkal,
-az elméleti tanulnivalókat minden órára tanulják meg,
-írásbeli házi feladataikat minden órára készítsék el,
-segítsenek társaiknak a tanulnivaló elsajátításában, az iskolai feladatok megoldásában,
-értesítő könyvüket (ellenőrzőjüket) minden nap hozzák magukkal, érdemjegyeiket abban naprakészen vezessék, szüleiknek minden nap adják át láttamozásra,
-védjék az iskola felszereléseit, létesítményeit, a kulturált környezetet,
-ügyeljenek környezetük tisztaságára, ne szemeteljenek, és erre másokat is figyelmeztessenek,
-az iskolában tiszta, ápolt, kulturált külsővel, az iskolához illő öltözékben jelenjenek meg (ne viseljenek feltűnő nagyméretű ékszert; hajuk, körmük, arcuk ne legyen kifestve),
-az iskolai ünnepélyeken ünnepélyes, az alkalomhoz illő ruhában (fehér ing vagy blúz, illetve sötét nadrág vagy szoknya) jelenjenek meg,
-ne hozzanak az iskolába olyan dolgokat, eszközöket, amelyek nem szükségesek a tanuláshoz,
-tartsák be a házirendben szereplő, a tanulók egészségének és testi épségének megőrzését szolgáló szabályokat, és erre másokat is figyelmeztessenek,
-ne hozzanak az iskolába, ne fogyasszanak egészségre ártalmas szereket (elsősorban dohányárut, szeszesitalt, drogot),
-az iskola területén talált gazdátlan eszközöket, felszerelést, egyéb dolgokat adják oda valamelyik nevelőnek, vagy adják le az iskola portáján,
-ne végezzenek az iskolában kereskedelmi tevékenységet (adás-vétel, csere),
|