GYÖNGYÖSSOLYMOSI NAGY GYULA ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS ALAPFOKÚ MŰVÉSZETI ISKOLA PEDAGÓGIAI PROGRAMJA
2013.
TARTALOM
Bevezető
Az iskola jogi státusa
I. Nevelési program
1. Alapelveink
2. Képzési szakaszok, célok, feladatok, eszközök, eljárások
3. Az iskola pedagógiai folyamata
3.1 Az iskolai élet munkarendje és szervezeti felépítése
3.2 Működése
4. A személyiségfejlesztéssel kapcsolatos pedagógiai feladatok
5. A közösségfejlesztéssel kapcsolatos feladatok.
6. A személyiségfejlesztés- és a közösségfejlesztés feladatainak megvalósulását szolgáló tevékenységi rendszer és szervezeti formák
6.1 Hagyományőrző tevékenységek
6.2 Diákönkormányzat
6.3 Diákétkeztetés
6.4 Tehetséggondozó és felzárkóztató foglalkozások
6.5 Iskolai sportkör
6.6 Szakkörök
6.7 Versenyek, vetélkedők, bemutatók
6.8 Osztálykirándulások, táborok
6.9 Múzeumi, kiállítási, könyvtári és művészeti előadásokhoz kapcsolódó foglalkozások
6.10 Szabadidős foglalkozások
6.11 Testvériskolai kapcsolat
6.12 Iskolai könyvtár
6.13 Az iskola létesítményeinek, eszközeinek egyéni vagy csoportos használata
6.14 Hit- és vallásoktatás
7. A kiemelt figyelmet igénylő tanulókkal kapcsolatos pedagógiai tevékenység helyi rendje
7.1 Sajátos nevelési igényű tanulók
7.2 A beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségek enyhítését szolgáló tevékenységek
7.3A tehetség, a képességek kibontakoztatását az alábbi tevékenységek segítik
7.4 A hátrányos helyzetű tanulók integrációját segítő tevékenységek
8. Gyermek- és ifjúságvédelemmel kapcsolatos feladatok
9.A pedagógusok helyi intézményi feladatai
10. Az osztályfőnöki munka tartalma, az osztályfőnökök feladata
10.1 Az osztályfőnök feladata
10.2 Az osztályfőnöki munka tervezése
10.3 Az osztályfőnökök által készített statisztikák, jelentések az osztályról.
10.4 Az osztályfőnöki órák témái
11. Az iskola vezetésének és közösségének külső kapcsolatai, együttműködése iskolán kívüli intézményekkel
12. A szülő, tanuló iskola együttműködési formái, továbbfejlesztésének lehetőségei
13. Iskolai egészségnevelési program
14. Az elsősegély-nyújtási alapismeretek elsajátításával kapcsolatos iskolai terv
15. Iskolai környezetnevelési program
16. Erdei iskolák
17. A tanulmányok alatti vizsgák szabályai
18. Az iskolába jelentkező tanulók felvételének és átvételének elvei
II. Helyi tanterv
1. Az iskola egyes évfolyamain tanított tantárgyak, kötelező és választható tanórai foglalkozások, ezek óraszámai
2 A tankönyvek és más taneszközök kiválasztásának elvei
3. A tanulók tanulmányi munkájának, magatartásának, szorgalmának ellenőrzése és értékelése
4. A Nemzeti alaptantervben meghatározott pedagógiai feladatok helyi megvalósításának szabályai
5.. A mindennapos testnevelés, testmozgás megvalósításának módja
6. Testnevelés tantárgy, emelt szint
7. A tanulók fizikai állapotának mérése
III. A pedagógiai program érvényességével, módosításával és nyilvánosságra hozatalával kapcsolatos egyéb intézkedések
A pedagógiai program elfogadására és jóváhagyására vonatkozó záradékok
IV. Mellékletek
ALAPÍTÓ OKIRAT
„Gyöngyössolymosi Nagy Gyula Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola” intézményi szakmai alapdokumentuma
A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 21. § (3) bekezdése szerinti tartalommal, figyelemmel a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 123. § (1) bekezdésében leírtakra, az alábbi alapító okiratot adom ki:
A köznevelési intézmény
-
Hivatalos neve: Gyöngyössolymosi Nagy Gyula Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
-
Rövid neve: Nagy Gyula Általános Iskola, AMI
-
Feladat-ellátási helye:
-
Székhelye: 3231 Gyöngyössolymos, Jókai út 2.
-
telephelye: 3231 Gyöngyössolymos, Szabadság út 133.
-
Alapító és fenntartó neve és székhelye:
-
Típusa: összetett iskola
-
OM azonosító: 031539
-
Alapfeladata:
-
Köznevelési alapfeladatok:
3231 Gyöngyössolymos, Szabadság út 133.
- általános iskolai nevelés-oktatás
3231 Gyöngyössolymos, Jókai út 2.
- általános iskolai nevelés-oktatás
-
alsó tagozat
-
felső tagozat
-
alapfokú művészetoktatás
-
képző- és iparművészeti ág: festészet, grafika tanszakok
-
többi tanulóval együtt nevelhető, oktatható sajátos nevelési igényű tanulók iskolai nevelése-oktatása: testi fogyatékos, beszédfogyatékos vagy egyéb pszichés fejlődési zavarral (súlyos tanulási, figyelem- vagy magatartásszabályozási zavarral) küzdő tanulók ellátása
-
nevelési, oktatási feladatot ellátó feladat-ellátási helyenként felvehető maximális tanulólétszám:
3231 Gyöngyössolymos, Jókai út 2.: 270 fő
3231 Gyöngyössolymos, Szabadság út 133.: 130 fő
alapfokú művészetoktatás: 100 fő
-
Iskolatípusonként az évfolyamok száma:
általános iskolai nevelés-oktatás 1-8. évfolyam,
alapfokú művészetoktatás: előképző: 2 évfolyam, alapfok: 6 évfolyam
-
Iskolai könyvtár ellátásának módja:
együttműködési megállapodással települési illetékességű könyvtárral
emelt szintű oktatás tantárgy megnevezése: testnevelés
úszásoktatás sportlétesítménnyel megállapodás alapján
teniszoktatás, síoktatás, kézilabda
-
A feladatellátást szolgáló vagyon és a felette való rendelkezés joga:
székhely cím: 3231 Gyöngyössolymos, Jókai út 2.
helyrajzi szám: 723 hrsz.
hasznos alapterület: 3171m2
telephely cím: 3231 Gyöngyössolymos, Szabadság út 133.
helyrajzi szám: 797 hrsz.
hasznos alapterület: 462 m2
jogkör: vagyonkezelői jog KLIK
-
Vállalkozási tevékenységet nem folytathat.
Gyöngyössolymos, 2013. február 19. P.H
irányító, alapító jogkör gyakorlója
Törvényi hivatkozások, jogszabályi háttér:
-
A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény pedagógiai programmal kapcsolatos rendelkezései
-
A nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet pedagógiai programmal kapcsolatos rendelkezései
-
A Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelet pedagógiai programmal, helyi tantervvel kapcsolatos rendelkezései
-
A kerettantervek kiadásának és jóváhagyásának rendjéről szóló 51/2012 (XII. 21.) EMMI rendelet
-
A sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelvei kiadásáról szóló 32/2012 (X. 8.) EMMI rendelet
I. NEVELÉSI PROGRAM
1. ALAPELVEINK
Alapvető feladatunknak tartjuk az iskolánkba járó valamennyi gyermek alapfokú oktatásának biztosítását, továbbtanulásra való felkészülését.
Nevelő-oktató munkánk során arra törekszünk, hogy iskolánkban minden tanítványunk jól érezze magát, az iskolát érezze sajátjának, szívesen vegyen részt a közös munkában, támogató, biztonságos, szeretetteljes légkörben éljen. Ezért fontosnak tartjuk
-
tanítványaink személyiségének tiszteletben tartását
-
egyéni adottságaik figyelembe vételét
-
a jó pedagógus - diák kapcsolatot, melyet a kölcsönös tisztelet hat át, melyben a pedagógus és a gyermek egyenrangú félként vesz részt a munkában
-
a jó pedagógus - szülő kapcsolatot, mely bizalomra és őszinteségre épül
-
az iskola követelményeinek kiszámíthatóságát, a követelmények teljesíthetőségét.
Munkánk középpontjában a tanulók tudásának, képességeinek, egész személyiségének fejlesztése áll. Nevelőink szellemileg, erkölcsileg és testileg egészséges nemzedéket kívánnak nevelni a ránk bízott gyermekekből. Ennek érdekében az emberre, a társadalomra, a művészetekre, a természetre, a tudományokra, a technikára vonatkozó ismereteket közlünk,
-
a tanulók fejlődését mindenkor a maga fejlődési fokához mérten biztosítjuk /tehetséggondozás, felzárkóztatás, egyéni fejlesztés/
-
az egyéni bánásmód adta lehetőségeket maximálisan kihasználjuk
-
munkánk során lehetőséget teremtünk a tanulók számára a saját tapasztalatok megszerzésére, megértésére, általánosítására egyénre szabott, határozott követelményeket támasztunk
-
lehetőséget nyújtunk a tanulási önállóság, kezdeményezőkészség, kreativitás kibontakoztatására
Ahhoz, hogy a gyerek önmagával harmóniában éljen, szellemileg, testileg, lelkileg egészségesnek kell lennie. Ennek érdekében
-
alapkészségeket fejlesztünk, hasznosítható alapműveltséget nyújtunk, olyan ismereteket közlünk, melyek segítik az eligazodást a szűkebb és tágabb környezetben
-
fizikai fejlődésük érdekében maximálisan kihasználjuk az iskolánk és lakóhelyünk kínálta jó lehetőségeket
-
olyan szemléletmódot alakítunk ki, mely szerint a testi egészség az élet egyik legfontosabb értéke, az egészség megőrzése érdekében folyamatosan munkálkodni kell
-
olyan erkölcsi normák kialakítására törekszünk, hogy tanítványaink szemében becsülete legyen a szorgalomnak, a munkának, a tudásnak
-
nevelőmunkánk eredményeképpen tanítványaink különbséget tudjanak tenni a jó és a rossz között
-
törekszünk az emberek közötti érintkezés, a kommunikáció helyes normáinak kialakítására
-
megismertetjük és gyakoroltatjuk a közösségben éléshez szükséges magatartásformákat
-
szeretnénk elérni, hogy becsüljék a természet és a környezet értékeit
-
megismertetjük tanítványainkat nemzeti kultúránkkal, történelmünk eseményeivel, a magyarság kiemelkedő személyiségeivel, hagyományainkkal, ezáltal a haza és a szülőföld iránti szeretet kialakítására törekszünk.
-
Esztétikai érzékét, ízlését fejlesztjük, formáljuk.
-
Törekszünk a gyermekek művészi kifejezőképességeinek kibontakoztatására.
-
Szeretnénk tanulóinkat megismertetni különböző kultúrák művészi értékeivel, hagyományaival.
Tanulóinkat a természet szeretetére, a környezet értékeinek megóvására neveljük.
A gyermek érdekében rendszeres kapcsolatot tartunk a szülőkkel, iskolánk tevékenységéről, a gyermek fejlődéséről folyamatos tájékoztatást adunk.
Tanulóinkat iskolán kívüli hatások is érik, ezért támaszkodunk mindazon tapasztalatokra, információkra, ismeretekre, amelyeket a tanulók iskolán kívül, mindennapi életükben szereznek be.
Az iskola minél jobb működése érdekében sokoldalú partnerkapcsolatokra törekszünk. Igyekszünk lehetőséget teremteni arra, hogy iskolánk éltéről, tevékenységéről, eredményeiről minél többet megismerhessenek a szülők, valamint községünk polgárai és más intézmények tagjai. Nevelőink fontos feladatnak tartják, hogy iskolánk továbbra is képviseltesse magát különféle községi és városi rendezvényeken.
Eszményeinkben olyan tanuló képe él, aki a közös családi és i
|